Odvoz odpadu v Praze – na co si dát pozor (1/5)

Odvoz odpadu v Praze - povolení

Mohlo by se zdát, že odvoz odpadu v Praze je běžným úkonem, kdy objednaná firma zařídí přistavení kontejneru na vámi určené místo a po nějaké době ho naplněný odpadem odveze. Vy zaplatíte, dostanete fakturu a život jde dál. Každopádně skutečnost je trošku složitější a je potřeba dát pozor na několik zásadních věcí. V dnešním příspěvku se zaměříme na základní povolení, která budete jako objednavatel kontejneru na odvoz suti nebo jiného odpadu při stavbě nebo rekonstrukci potřebovat.

Pokud si necháte kontejner přistavit na vlastní pozemek, máte vyhráno a můžete přeskočit na úplný konec. V opačném případě se musíte obrnit trpělivostí a obstarat si povolení k záboru vozovky (pokud by kontejner zasahoval nebo přímo stál ve vozovce), případně obecního prostoru – v případech, kdy kontejner budete mít umístěn na chodníku před domem, což je asi nejčastější situace.

Krok 1 – odbor dopravy

Svoji pouť úřady je nejlepší začít na odboru dopravy na místně příslušném úřadu městské části. Úředník bude zcela jistě chtít vědět detaily konkrétního záboru – může se totiž stát, že kvůli přistavení kontejneru nebude možné na dané části ulice parkovat, případně omezit dopravu či dokonce ulici částečně či zcela uzavřít. Výsledkem vašeho rozhovoru s referentem odboru dopravy bude plánek, který musí následně potvrdit majitel dotčené komunikace. Ve valné většině případu je to Technická správa komunikací hlavního města Prahy a potvrzený plánek je následně brán jako souhlas.

Krok 2 – souhlas Policie ČR

Kdybyste plánovali opravdu zásadní zásah do provozu v konkrétni ulici, budete potřebovat i souhlas Policie ČR. Určitě totiž nechcete, aby kvůli vámi objednanému kontejneru byla způsoben dopravní nehoda nebo se vytvořila komplikovaná dopravní situace, nad kterou by se rozplývali moderátoři ranního vysílání některého z populárních rádií.

Je dobře zmínit, že celý proces získání všech souhlasů pro přistavení kontejneru na odvoz odpadu v Praze se může zásadně protáhnout, protože každá instituce má standardně 30 dnů na vyřízení. Je tedy dobré se na příslušných místech osobně zastavit, vysvětlit, případně pozměnit svůj původní záměr a pokusit se získat souhlas rovnou na místě. Spoléhat na zaslání poštou je cest do pekel nebo si minimálně říkate o pár týdnu zpoždění.

Krok 3 – podklady pro žádost

Když se vám tedy podaří získat jak potvrzení od TSK, tak i od Policie ČR, vyplňte žádost o stavební zábor, tento dokument je možně většinou stáhnout přímo na webu příslušné radnice. Pak si už jen připravte pár kopii situačního plánku s rozměry záboru Případně s objízdnou trasou vyznačenou Policií ČR), souhlas majitele komunikace (případně Policie ČR), ofoťte si občanský průkaz a připojte výpis z obchodního rejstříku, pokud jste právnická osoba (a nezapomeňte na plnou moc, pokud nejste jednatelem). Celou složku následně odevzdejte na odboru dopravy, kde vaše pouť započala, a počkejte, až vám vaši žádost schválí. Pokud jste investovali čas do osobního schůzek na příslušných úřadech, nemělo by vás čekat žádné překvapní a do 30 dnů obdržíte potřebné schválení.

Odvoz odpadu v Praze – pár slov závěrem

Jestliže vás po přečtení výše uvedených řádků napadlo, že na takový cirkus nemáte nervy a kvůli kontejneru stojícím jedno odpoledne na chodníku se nezboří svět, tak opak je pravdou. Bystré oko sousedů jistě stavební ruch zaznamená a následkem bude patrně příjezd hlídky městské policie spojený s uložením pokuty. A nemluvě o případném přestupkovém řízení na místním úřadu, kdy na vás může dopadnout ruka zákona v podobě pokuty v řádech až stotisíců.